UNDERVISNINGSPLAN FOR FYSIK/KEMI
Der undervises i fysik/kemi p� klassetrinene 7.-10. klasse.
Undervisningen i fysik/kemi bygger bl.a. p� de kundskaber, som eleverne har erhvervet sig i natur/teknik.
Form�l
Form�let med undervisningen i fysik/kemi er, at eleverne tilegner sig viden og indsigt om fysiske og kemiske forhold. Undervisningen skal medvirke til udvikling af naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer hos den enkelte elev med henblik p� at �ge elevernes viden om og forst�else af den verden, de selv er en del af.
Stk. 2 Undervisningen skal give mulighed for at stimulere og videreudvikle alle elevers interesse og nysgerrighed over for naturf�nomener, naturvidenskab og teknik med henblik p� at videreudvikle erkendelse, fantasi og lyst til at l�re. Eleverne b�r opn� tillid til egne muligheder for at forholde sig til problemstillinger med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold af betydning for den enkelte og samfundet.
Stk. 3 Undervisningen skal bidrage til elevernes grundlag for at f� indflydelse p� og tage medansvar for brugen af naturressourcer og teknik b�de lokalt og globalt. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende at naturvidenskab og teknologi som en del af vor kultur og vort verdensbillede.
Centrale kundskabs- og f�rdighedsomr�der
De centrale kundskabs- og f�rdighedsomr�der er:
- Fysikkens og kemiens verden
- Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
- Anvendelse fysik og kemi i hverdag og samfund
- Arbejdsm�der og tankegange
L�seplan for faget fysik/kemi
Undervisningen i fysik/kemi bygger bl.a. p� de kundskaber og f�rdigheder, som eleverne erhverver sig i natur/teknik.
Fysik/kemi besk�ftiger sig med f�nomener i naturen, i hverdagen, i samfundet og teknikken, der kan beskrives ved hj�lp af fysiske og kemiske begreber. Endvidere behandles udvikling af erkendelse som samspillet mellem teori, observationer unders�gelse og eksperiment.
Undervisningen baseres p� mundtlig kommunikation i samspil med elevernes egne eksperimenter og unders�gelser, hvilket omfatter en grundig og varieret behandling f�r og efter de praktiske og eksperimentelle aktiviteter. Elevernes formidling af viden og resultater af det praktiske og eksperimentelle arbejde skal derfor indg� i undervisningen med henblik p�, at eleverne udvikler sprog og begreber.
Arbejdet i undervisningen skal omfatte forskellige opgavetyper, der giver anledning til st�rre og mindre grad af elevmedindflydelse samt mulighed for varierede arbejdsformer.
7.- 8. Klassetrin.
Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes hverdag og de f�nomener, som er en naturlig del af denne.
Der arbejdes med begrebsdannelse, brug af passende fagsprog, forst�else af modellers funktion, nytte og begr�nsninger samt naturfagenes m�de at systematisere og beskrive verden p�.
Fysikkens og kemiens verden.
Undervisningen omfatter is�r
- f�nomener, der kan beskrives ved hj�lp af fysiske og kemiske processer og begreber.
- f�nomener, der fremkalder sanseindtryk
- vores solsystem samt Jordens, de �vrige planeter og M�nens bev�gelser
- eksempler p� energioverf�rsel
- generelle stofegenskaber
- eksempler p� brugen af modeller, herunder forestilling om at alt stof er opbygget af sm� partikler
- sammenh�ngen mellem det begr�nsede antal grundstoffer, som verden er opbygget af og kemiske forbindelser mangfoldighed.
- et eller flere fysiske eller kemiske kredsl�b i naturen.
Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
Undervisningen omfatter is�r
- grundl�ggende tr�k i historiske og nutidige verdensbilleder og menneskets placering heri
- eksempler p� udvikling af forestiller om verdens fysiske og kemiske opbygning
- eksempler p� teknologiudvikling i samspil med udvikling af kemisk og fysisk erkendelse
- enkle eksempler p� vekselvirkning mellem observation, unders�gelse og teori som middel til udvidelse af erkendelse i naturvidenskaberne
Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
I forl�bet skal kompleksiteten �ges i de problemstillinger, som eleverne arbejder med. Dette g�lder b�de inden for fagenes begrebsapparat og i samfundsm�ssige sammenh�nge.
Teorier inddrages i undervisningen, n�r de giver eleverne mulighed for en mere nuanceret forst�else og behandling de emner og problemstillinger, der arbejdes med.
Undervisningen omfatter is�r
- egenskaber ved nogle stoffer og materialer, der omgiver os i vort dagligliv
- enkle eksempler p�, hvorledes menneskelig aktivitet kan p�virke milj�et gennem udvinding af naturressourcer
- eksempler p�, hvordan �ndringer af fysiske og kemiske forhold i milj�et kan have betydning for mennesker, dyr og planter
- udvalgte produkters og materialers vej fra fremstilling til bortskaffelse
- enkle produktionsprocesser eller dele deraf
- overskuelige eksempler p� elektronisk styring i hverdagen
- eksempler p� samfundets anvendelse af energi til transport, i industrien og i boligen
- energiproduktion p� grundlag af fossile br�ndsler og vedvarende energikilder
- f�lgevirkninger af forskellige former for energiproduktion.
Arbejdsm�der og tankegange
Eleverne skal tilegne og afpr�ve fagets arbejdsm�der og tankegange. De skal i opgaver, der er t�t knyttet til deres hverdag udvikle kendskab til grundl�ggende arbejdsm�der og tankegange, som benyttes i naturvidenskaberne.
- Eleverne arbejder med
- udvikle redskaber til gennemf�relse af unders�gelser med praktisk og teoretisk indhold
- planl�gge og gennemf�re unders�gelser
- formulere og formidle den fysiske og kemiske viden, de har opbyttes gennem praktiske og teoretiske unders�gelser
- benytte fysiske og kemiske sammenh�nge i statiske og dynamiske modeller
- indsamle og behandle data
9. klassetrin
Fysikkens og kemiens verden
Med baggrund i f�nomener, som er en naturlig del af elevernes hverdag, arbejdes der med sammenh�nge, der er mere komplekse end i 1.fase.
Med udgangspunkt i elevernes �gede omverdensforst�else arbejdes der i undervisningen med mere komplicerede begreber, modeller, systematiske beskrivelser samt et mere konsekvent fagsprog end i det foreg�ende forl�b.
Undervisningen omfatter is�r
- fysiske og kemiske arbejdsmetoder i forbindelse med praktiske og unders�gende aktiviteter
- anvendelse af fysiske og kemiske begreber med beskrivelse af praktiske og unders�gende aktiviteter
- forskellige modeller og simuleringer til at unders�ge og beskrive fysiske og kemiske h�ndelser og sammenh�nge
- organiske og uorganiske forbindelser samt kemisk reaktion mellem forskellige stoffer
- centrale principper i det periodiske system, hvor der l�gges v�gt p� systematikken
- ioniserende str�ling og nogle enkle atomkerneprocesser
- forklaringer og dertil knyttede analyser af menneskets indgreb i naturens stofkredsl�b og den deraf f�lgende p�virkning af milj�et
Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
I undervisningen indg�r eksempler p�, hvordan erkendelse inden for naturvidenskaberne skabes og udvikles i samspil med den �vrige kultur.
Undervisningen omfatter is�r
- historiske og nutidige forestillinger om universets opbygning og udvikling samt menneskets fors�g p� at forklare sin egen placering i universet
- udviklingen af atommodeller i forskellige tidsperioder
- eksempler p�, at den atomare beskrivelse af grundstoffer og kemiske forbindelser kan give �get indsigt i f�nomener og sammenh�nge i naturen.
- eksempler p�, at udviklingen af erkendelsen i videnskabsfagene har �ndret menneskehedens syn p� den fysiske omverden
- eksempler p� den teknologiske udvikling i samspil med naturvidenskaberne
Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
I forl�bet skal der arbejdes videre med elevernes begreber om energi, ressourcer, produktion og milj�, med anvendelse af teknik i hverdagens apparater og med forskellige former for str�ling.
Den teori, der inddrages i undervisningen, skal fortsat give eleverne mulighed for en mere nuanceret forst�else og behandling af de emner og problemstillinger, der arbejdes med.
Undervisningen omfatter is�r
- samfundets energiforsyning med v�gt p� diskussion af centrale og decentrale muligheder med forskellige energikilder og teknologier
- energioms�tning ved transport og samfundets energiforsyning med bl.a. behandling af de uundg�elige tab i energikvalitet
- produktion af udvalgte produkter, hvor der behandles forskellige metoder til fremstilling af samme produkt
- forskellige produktionsmetoders p�virkning af det omgivende milj�
- eksempler p� anvendelse af teknik i hverdagens apparater og produkter
- principper for transmission af information over store afstande
- ioniserende str�ling med v�gt p� virkningen p� levende v�v
Arbejdsm�der og tankegange
Eleverne skal tilegne sig redskaber og metoder til selv at kunne formulere og gennemf�re egne projekter, der inddrager fagets praktiske og teoretiske dimensioner. I denne sammenh�ng skal eleverne belyse omr�der fra fysikkens og kemiens samfundsm�ssige og kulturelle betydning.
Eleverne skal arbejde med at
- opstille hypoteser, forsl� og gennemf�re egne unders�gelser og eksperimeter
- benytte statiske og dynamiske modeller, der i st�rre grad underst�tter deres brug af fagets begreber
- foretage kvalificerede valg af metoder og udstyr ved indsamling og behandling af data
- formulere og videregive den fysiske og kemiske viden, de har opn�et gennem arbejdet med teori og eksperimenter
10. klasse
Fysikken og kemiens verden
I 10. Klasse l�gges der v�gt p� faglig fordybelse, overblik og p� forst�else af st�rre sammenh�nge.
Aktuelle emner belyses p� baggrund af viden om og erfaringer med brugen af fysiske og kemiske begreber til beskrivelse og forklaring af f�nomener i naturen, i hverdagen, i samfundet og i teknikken.
Undervisningen omfatter is�r
- fysiske og kemiske arbejdsmetoder i forbindelse med praktisk unders�gende aktiviteter af �get kompleksitet
- ioniserende str�ling og nogle enkle atomkerneprocesser
- udvalgte stofegenskaber
- aktuelle emner eller temaer, der rummer mulighed for b�de faglig dybde og belysning af samfundsrelevante sammenh�nge
- eksemplariske stofkredsl�b og analyser af konsekvenser af menneskeskabte indgreb i naturens stofkredsl�b
Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
Arbejdet i undervisningen med eksempler p�, hvordan erkendelsen inden for naturvidenskaberne skabes og udvikles i et samspil med den �vrige kultur, udviser nu en st�rre kompleksitet end i 9. Klasse.
Undervisningen omfatter is�r
- historiske og nutidige eksempler p� grundl�ggende tr�k i det naturvidenskabelige verdensbillede og menneskets placering deri
- forestillinger om universets opbygning og udvikling samt mennesket fors�g p� at forklare sin egen placering i universet
- eksempler p� sammenspil mellem den teknologiske udvikling, naturvidenskaberne og menneskets syn p� omverdenen
- beskrivelser af grundstoffer og kemiske forbindelser som menneskets fors�g p� at beskrive f�nomener og sammenh�nge i naturen-
Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
Elevernes forst�else af begreberne energi, ressourcer, produktion og milj� samt anvendes af teknik i hverdagen er ogs� i 3. forl�b et udgangspunkt for undervisningen.
Eleverne skal have mulighed for at foretage valg og tr�ffe beslutninger om naturfaglige emner og problemstillinger. Dette opn�s bl.a. gennem forst�else og behandling af milj�-, energi - eller sundhedsproblemer ud fra en fysisk og kemisk synsvinkel.
Undervisningen omfatter is�r
- energiproduktion
- produktionsprocesser
- transmission over store afstande
- ioniserende str�ling
Arbejdsm�der og tankegange
Eleverne skal udvikle brugen af redskaber og metoder. De skal selv formulere og gennemf�re egne projekter, der inddrager fagets praktiske og teoretiske dimensioner. Eleverne skal p� denne baggrund kunne belyse fysikkens og kemiens samfundsm�ssige og kulturelle betydning.
Eleverne arbejder med at
- gennemf�re projekter, hvor de opstiller hypoteser, planl�gger og gennemf�rer egne unders�gelser
- formidle deres unders�gelsesresultater i medier, som de finder egnet til form�let
- foretage kvalificerede valg af metoder og udstyr ved indsamling og behandling af data.
Trinm�l for faget fysik/kemi
Fysikkens og kemiens verden
Efter 8. Klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og f�rdigheder der s�tter dem i stand til at
- anvende enkle fysiske og kemiske begreber til at beskrive hverdagens f�nomener som regnbuen, elektricitet i hjemmet og korrosion
- kende til enkle modeller, herunder forestillingen om, at alt stof er opbygget af partikler
- beskrive nogle grundstoffer og kemiske forbindelser samt enkle tr�k i det periodiske system
- kende nogle generelle egenskaber ved hverdagens stoffer og materialer, sam tilstandsformer, ledningsevne og surhedsgrad
- kende til eksempler p� fysiske/kemiske beskrivelser af f�nomener i naturen, herunder vejrf�nomener og jordens magnetfelt
- kende til jordens og m�nens bev�gelser og nogle af de virkninger, der kan iagttages p� jorden som �rstider, tidevand og form�rkelser
- beskrive og forklare energioverf�rsel som fotosyntese, �nding og elektrisk energioverf�rsel
- kende udvalgte stoffers kredsl�b i naturen som kulstof, nitrogen og vand
Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
Efter 8. klassetrin
- kende til nogle forestillinger om stofopbygning, herunder det periodiske system
- kende nogle tidligere kulturers forestilling om universets opbygning
- kende nutidens forestilling om solsystemets opbygning
- beskrive forhold, hvor udviklingen af teknologi er t�t forbundet med fysik og kemisk viden
Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
Efter 8. klassetrin
- kende til fordele og ulemper ved udnyttelse af forskellige energiformer, herunder vedvarende energikilder
- give eksempler p�, at der ved fremstilling af energi ofte produceres stoffer og varme, der p�virker milj�et
- beskrive og forklare energioverf�rsel ved udvalgte eksempler fra teknikken, som transport og br�ndselsceller
- beskrive udvalgte produkters og materialers vej fra fremstilling til bortskaffelse
- g�re rede og, hvorledes anvendelse af materialer kan p� virke ressourceforbruget, milj�et og affaldsm�ngden
- kende eksempler p� produktionsprocesser, delprocesser, heraf g�ring og katalyse
- kende eksempler p� elektronisk styring i hverdagen
- anvende it-baserede redskaber til dataopsamling og pr�sentation som temperaturregistrering og adgangskontrol
Arbejdsm�der og tankegange
Efter 8. Klassetrin
- formulere sp�rgsm�l og indsamle relevante data
- planl�gge og gennemf�re praktiske og teoretiske unders�gelser
- freml�gge eksempler p� fysisk og kemisk viden, opn�et ved teoretisk og praktisk arbejde
Fysikkens og kemiens verden
Efter 9. Klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod at eleverne har tilegnet sig kundskaber og f�rdigheder, der s�tter dem i stand til at
- anvende fysiske, kemiske begreber til at beskrive og forklare f�nomener som krystalform, additiv farveblanding og nordlys
- redeg�re for anvendelse af modeller og simuleringer som led i en beskrivelse af f�nomener og sammenh�nge som lydens udbredelse, flyvning og stjernehimlen
- beskrive eksempler p� kemiske forbindelser og deres indbyrdes reaktion
- forklare principper i det periodiske system
- kende og beskrive udvalgte enkle atomkerneprocesser
- forklare, hvordan indgreb i naturens stofkredsl�b kan p�virke milj�et
Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
Efter 9.klassetrin
- kende til udviklingen af atommodeller i forskellige tidsperioder
- redeg�re for, at den atomare beskrivelse af grundstoffer og kemiske forbindelser er menneskets fors�g p� at beskrive f�nomener og sammenh�nge i naturen
- kende til nogle af nutidens forestillinger om universets opbygning og udvikling
- g�re rede for, hvordan mennesket til forskellige tider har fors�gt at forklare sin egen placering i universet
- kende eksempler p�, at udviklingen i videnskabsfagene fysik og kemi og den kulturelle udvikling er indbyrdes afh�ngige
- kende eksempler p�, at behovet for teknologi har fremmet en udvikling af praktisk og teoretisk viden
- kende eksempler p�, at udvikling af ny viden kan give uforudsete muligheder
Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
Efter 9. Klassetrin
- beskrive hovedtr�k ved samfundets energiforsyning
- kende argumenter for og imod oml�gning af samfundets energiforsyning
- kende til udvalgte ressourcer som aluminium og olie samt deres vej gennem produktionssystemet
- beskrive energioms�tninger i blandt andet kraftv�rker og transportmidler, herunder tab i energikvalitet
- beskrive energioms�tning ved udvalgte energikilder som solfanger, vandkraft og biogas
- kende til industriel produktion af nogle af hverdagslivets produkter og materialer
- kende eksempler p� udvinding af ressourcer, og hvorledes milj�et p�virkes af denne udvikling
- sammenligne forskellige metoder til fremstilling af samme produkt som papir, g�dningsstoffer og konserveret mad.
- kende til eksempler p� anvendelse af teknisk viden i hverdagen som mikrob�lgeovn og vaskepulver
- kende til enkle principper for transmission af informationer over store afstande som satelitter , analog og digital transmission
- beskrive virkning af ioniserende str�ling p� levende v�v som sundhedssektorens brug af str�lebehandling og r�ntgenfotografering
Arbejdsm�der og tankegange
Efter 9. Klassetrin
- formulere enkle problemstillinger, opstille hypoteser, efterpr�ve antagelser og vurdere resultater
- v�lge og benytte hensigtsm�ssige instrumenter og laboratorieudstyr som feltudstyr og data-loggere
- benytte fysisk og kemisk viden opn�et ved teoretisk og praktisk arbejde
- v�lge udstyr, redskaber og hj�lpemidler, der passer til opgaven
Fysikkens og kemiens verden
Efter 10. Klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og f�rdigheder, der s�tter dem i stand til at
- anvende fysiske og kemiske begreber til at beskrive, forklare og forudsige f�nomener
- benytte enkle modeller til at beskrive f�nomener og sammenh�nge som lysets natur, radioaktivt henfald og termisk isolering
- beskrive udvalgte stofegenskaber og stofomdannelse ved forskellige forbindelser mellem atomer
- kende og beskrive udvalgte enkle atomkerneprocesser
- redeg�re for kemiske stoffer, materialer eller substanser p� et udvalgt omr�de som ern�ring og landbrug
- analysere menneskeskabte indgreb i stofkredsl�b som �ndringer i ozonlaget og g�dskning
Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse
Efter 10. Klassetrin
- kende til udviklingen af atommodeller i forskellige tidsperioder
- redeg�re for, at den atomare beskrivelse af grundstoffer og kemiske forbindelser er mennesket fors�g p� at beskrive f�nomener og sammenh�nge i naturen
- kende til nogle af nutidens forestillinger om universets opbygning og udvikling
- g�re rede for, hvordan mennesket til forskellige tider har fors�gt at forklare sin egen placering i universet
- kende eksempler p� at udviklingen i videnskabsfagene fysik og kemi og den kulturelle udvikling er indbyrdes afh�ngige
- kende eksempler p�, at behovet for teknologi har fremmet en udvikling af praktisk og teoretisk viden
- kende eksempler p�, at udvikling af ny viden kan give uforudsigelige muligheder
Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund
Efter 10. Klassetrin
- vurdere energiplaner, blandt andet ud fra begreber som virkningsgrad, energikvalitet og b�redygtig udvikling
- kende til udvalgte ressourcers vej gennem produktionssystemet
- beskrive og forklare eksempler p� energioverf�rsel med brug af begreber som virkningsgrad og energikvalitet
- kende udvalgte detaljer i en eller flere produktionsvirksomheder
- kende til handlemuligheder i forhold til forskellige produktionsprocessers p�virkning af milj�et
- sammenligne og argumentere for fordele og ulemper ved forskellige produktionsprocesser ud fra blandt andet ressource- og energiforbrug, effektivitet samt det fysiske arbejdsmilj�
- kende til enkle principper for transmission af informationer over store afstande
- beskrive virkning af ioniserende str�ling p� levende v�v
Arbejdsm�der og tankegange
Efter 10. Klassetrin
- formulere enkle problemstillinger, opstille hypoteser, efterpr�ve antagelser og vurdere resultater
- v�lge og benytte hensigtsm�ssige instrumenter og laboratorieudstyr
- benytte fysik og kemisk viden, opn�et ved teoretisk og praktisk arbejde
- v�lge ustyr, redskaber og hj�lpemidler, der passer til opgaven